0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

راهنمای کانفیگ و تنظیمات گیتوی گرند استریمHT841-HT881

تنظیمات گیت وی گرنداسترم FXO HT841 HT881

جهت نصب و کانفیگ گیتوی ها جدید HT841 و HT881 گرنداستریم، ابتدا برق و شبکه دستگاه را متصل می نماییم ، در پشت دستگاه محل قرارگیری آداپتور با ولتاژ ۱۲ ولت ۱ آمپر تعبیه شده که هم می توان از این طریق دستگاه را روشن نمود و هم اگر در مجموعه سویچ با قابلیت POE موجود باشد از طریق پورت NET 2 می توان برق و شبکه دستگاه را تامین نمود (آداپتور ۱۲ ولت ۱ آمپر داخل پکیج این گیت وی ها موجود نیست).

نکته : در تنظیمات پیش فرض گیت وی HT841 گرند سوکت NET 1 در نقش DHCP Client و سوکت NET 2 در نقش DHCP Server می باشد که البته این موارد داخل منوی دستگاه کاملا قابلیت تغیر حالت و جابجایی را دارد که بعد از لاگین اولیه این امکان قابل دسترس هست .

آی پی اولیه گیت وی FXO HT841/881 Grandstream

جهت دریافت آی پی اولیه دستگاه با اتصال یک عدد تلفن آنالوگ معمولی به پورت FXS و زدن پنج بار پشت سر هم دکمه * آی پی دستگاه قابل شنیدن می باشد ، روش دوم برای بدست آورن آی پی این دستگاه استفاده از نرم افزار IP Scanner می باشد که با توجه به مک آدرس دستگاه ، آی پی قابل مشاهده می باشد . مراحل زیر برای گیت وی FXO HT881 هم صادق است.

یوزرنیم و پسورد دیفالت

پس از بدست آوردن آی پی و وارد کردن در مرورگر، صفحه لاگین قابل مشاهده خواهد بود، یوزر (User Name Default) دستگاه admin و پسورد (Password Default) دستگاه در پشت قاب گیتوی چاپ شده و این حروف پسورد حساس به حروف کوچک و بزرگ می باشد .

پس از لاگین به دستگاه وارد محیط وب و کانفیگ گیت وی FXO خواهیم شد.

تنظیمات و راه اندازی

در قسمت port status وضعیت خط های تلفن متصل به گیتوی قابل مشاهده می باشد. در این مثال فقط یک خط شهری به گیتوی مورد تست وصل گردیده است .

در تب بعدی دستگاه، Basic Settings بخش اولیه صفحه ، امکان تغیر پسورد یوزر کاربر معمولی و یوزر بازدید کننده فقط قابل تغییر می باشد. یوزر ادمین امکان اعمال تغیرات در گزینه ها را خواهد داشت و دسترسی یوزر End User و Viewer محدود می باشد.

در بخش بعدی همین صفحه می توان دسترسی های پورت های SSH را تغیر داد و امنیت ارتباط با دستگاه را با عوض کردن پورت های پیشفرض بالا برد .

در بخش پایین تر از همین صفحه امکان تغیر حالت آی پی از DHCP به حالت Static وجود خواهد داشت ، همچنین استفاده از آی پی ورژن ۶ در گزینه ای بعدی قابل دسترس می باشد .

در بخش پایینی و نهایی این تب چندین گزینه بسیار مهم قابل مشاهده می باشد

ابتدا گزینه های Working Mode که میتوان نحوه عملکرد پورت Net1,2 را مشخص نمودکه در حالت WAN قرار بگیرند یا Lan ( جهت توضیح در اکثر شبکه ها پورت wan برای اتصال گیتوی به سویچ یا مودم مخابراتی کاربرد دارد و پورت lan جهت ارتباط دستگاه با شبکه داخلی مجموعه ) و در بخش پایینی میتوان مشخص نمود که آیا آی پی گیتوی قابل Ping در شبکه باشد یا خیر ، برای تست عملکرد گیتوی که از هر نقطه از شبکه خودمان بتوانیم زنده بودن آنرا بررسی نماییم ، بهتر است این گزینه روی حالت فعال قرار گیرد .

Replay to ICMP on Wan Port

در بخش پایانی این صفحه جهت جلوگیری از این مورد که گیتوی شروع به تولید آی پی نماید و باعث تداخل در شبکه شود ، گزینه این مورد مربوط به فعال شدن DHCP را غیر فعال می نماییم .

تب بعدی این دستگاه یعنی Advanced Setting جهت تعویض پسورد کاربر ادمین و اعمال آپدیت دستگاه می باشد .

بواسطه گزینه New Admin Password می توانیم پسورد جدید را تعیین و در گزینه بعد با تایید مجدد ، پسورد جدید را اعمال نماییم ، بواسطه گزینه های Disable User Level و Disable Viewer Level می توانیم دسترسی یوزر های کاربر معمولی و فقط بازدید کننده را غیر فعال نماییم .

در قسمت پایین تر این گزینه شیوه آپدیت و محل قرارگیری فایل آپدیت قابل دسترسی می باشد .

تب بعدی تنظیمات منوی FXS Port می باشد، در این تب باید آی پی سرور تلفنی جهت رجیستر شدن داخلی مد نظر روی پورت FXS دستگاه را کانفیگ نماییم .

در صورت عدم کارکرد کالر آی دی دستگاه، در پایین همین صفحه ، تنظیمات مربوط به کالر آی دی قابل نمایش می باشد، با تغییر گزینه های داخل این بخش می توان حالات مختلف کالرآی دی را انتخاب و استفاده نمود .

***گزینه بسیار مهم در این بخش ، حالت پیشفرض پورت اتصال تماس می باشد که روی FXS تنظیم شده و باید برای عملکرد صحیح دستگاه و استفاده از خطوط شهری باید این شماره پورت تغیر کند . پورت پیشفرض تماس های Sip روی ۵۰۶۰ تنظیم شده که باید به شکل زیر تغیر نماید

سپس در پایین همین صفحه save و سپس reboot می نماییم .

تب بعدی این دستگاه مربوط به کانفیگ خطوط شهری بوده و از نکات قابل توجه این دستگاه این می باشد که این دستگاه امکان اتصال همزمان به دو سرور ویپ را دارد ، FXO Profile 1 و FXO Profile 2

داخل بخش Primary Sip Server باید آی پی سرور تلفنی خود را وارد نماییم و در نهایت Save و Reboot نماییم .

مجدد مانند مرحله قبل در همین تب ، باید شماره پورت برقراری ارتباط جهت فرستادن تماس به سمت ایزابل (سرور ویپ) را تغییر دهیم تا در عملکرد دستگاه تداخلی ایجاد نشود. مانند شکل زیر عمل می نماییم .

در بخش بعدی همین صفحه مانند حالت FXS در صورت عدم نمایش کالر آی دی باید در شماتیک های پیشفرض دستگاه تغیر اعمال نموده تا امکان مشاهده کالر آی دی تماس گیرنده فراهم شود .

۲ تنظیم مهم دیگر در همین موجود می باشد که در ادامه به کانفیگ آنها اشاره می نماییم

در صورتیکه تعداد بوق های مجازی از سمت گیتوی به ایزابل یا سیستم تلفنی ما زیاد بود و مدت زمان زیادی طول میکشد تا تماس برقرار شود امکان کم کردن این بوق های مجازی وجود دارد ولی در صورت بسیار کم شدن این بوق ها ، نمایش کالر آی دی دچار مشکل خواهد شد ، حالت پیشفرض دستگاه روی ۴ بوق مجازی تنظیم شده ولی برای اینکه بدون تاثیر روی کالر آی دی باشد می توان عدد را روی ۳ تنظیم کرد مانند شکل زیر

در آخرین بخش این صفحه ، قسمت Channel Dialing ، به تنظیمات زیر توجه می نماییم :

گزینه Wait for Dial-Tone روی گزینه NO و همچنین Stage Method (1/2) روی عدد ۱ تنظیم گردد مثل شکل زیر :

پس از اعمال این دو تنظیم Save و Reboot می نماییم .

تب نهایی این محصول گزینه Ports می باشد که در این بخش تنظیمات داخلی روی FXS و همچنین آی دی مجازی جهت انتقال تماس های آنالوگ به سمت سرور تلفنی ویپ می باشد . مانند شکل مثال زیر به اعمال تنظیمات می پردازیم ،

در قسمت SIP User ID شماره داخلی که می خواهیم روی FXS فعال باشد را درج می نماییم ، داخل گزینه بعدی Authenticate ID مجدد شماره داخلی را درج می نماییم ، داخل قسمت بعدی Password، باید پسورد منحصر به فرد این شماره داخلی که قبلا ساخته ایم را ثبت نموده و در قسمت بعد Name ، مجدد شماره داخلی را درج می نماییم .

همانطور که می دانیم ؛ خطوط آنالوگ وصل شده به گیتوی به دلیل آنالوگ بودن ؛ امکان اتصال مستقیم به سرور تلفنی ندارند ، بنا بر این بواسطه یک DID مجازی تماس ها را به سمت سرور ویپ میفرستند ، نمونه DID که در اینجا استفاده می شود باید در Inbound سیستم تلفنی نیز تعریف گردد مانند شکل زیر که ما در گیتوی DID عدد ۲۰۰ را برای هر ۴ خط تنظیم نمودیم تا اگر با هر خط تماس گرفته شد ، تماس به سمت سرور تلفنی ارسال شود ، داخل سرور تلفنی هم این DID تعریف شده تا در صورت رسیدن تماس امکان دریافت برای سرور تلفنی وجود داشته باشد مانند شکل زیر :

پس از اعمال تمامی تنظیمات Save و سپس Apply نموده و امکان استفاده از گیتوی فراهم می باشد .

مطالب پیشنهادی

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...