0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

آشنایی با امکانات و قابلیت های مرکز تلفن های UCM گرنداستریم

سانترال گرند استریم

در این مقاله در نظر داریم با امکانات ویژه و خاص سانترال های تحت شبکه یا همان مرکز تلفن های ویپ  UCM گرند استریم آشنا شویم و تا آنجایی که امکان پذیر باشد از مزایا و معایب راه اندازی این IPPBX  برای شما بگوییم.

مقدمه

شرکت گرنداستریم در سال ۲۰۰۲ در شهر بوستون آمریکا شروع به کار کرد. این شرکت بنای کاری خود را بر ارائه راه حل های ارتباطی نرم افزاری و سخت افزاری SIP جهت شرکتهای کوچک, متوسط و اینترپرایز  قرار داده است. هم اکنون به دلیل نوآوری, کیفیت و قابلیت اطمینان محصولات نرم افزاری و سخت افزاری شرکت Grandstream، در اقصی نقاط جهان مورد تایید و استفاده میباشد.

IP PBXs-UCM Series گرند استریم

نقد و بررسی

سانترال های UCM گرنداستریم یکی از کاملترین و با کیفیت ترین تجهیزات IP-PBX  هستند که با پشتیبانی و گارانتی مناسب این شرکت همراه شده است. این سانترال ها دارای ظاهری کوچک و کم جا میباشد و به صورت رکمونت و دسکتاپ مورد استفاده قرار میگیرد. در بررسی اولیه بر روی این سرور های ویپ پورت های FXO ,FXS, E1 دیده میشوند که با توجه به مدل  UCM، تعداد و نوع پورت تغییر میکند. این پورتها تا حدودی نیاز به خرید گیتوی های اضافه را رفع می نماید و موجب صرفه جویی در هزینه میگردد. ضمنا برای بالا بردن ظرفیت این دستگاه ها از ظرفیت اولیه میتوانید از گیت وی های FXO، گیت وی های FXS و گیت وی های E1-PRI گرنداستریم، به شکل جداگانه استفاده کنید که نیاز به کانفیگ و پیچیدگی نصب و راه اندازی هم روی UCM های گرند ندارند. به دلیل تجاری بودن این UCM میتوان انتظار داشت داکیومنت و ویدیوهای آموزشی مناسبی برای این محصول در دسترس باشد این یکی از مهمترین مزیت های UCM با سایر IP-PBX های نرم افزاری و رایگان میباشد.

مقایسه ظرفیت، تعداد خطوط شهری و داخلی مزکز تلفن های گرنداستریم

در جدول زیر میتوانید ظرفیت و امکانات سانترال و مرکز تلفن های تحت شبکه گرند استریم (UCM6202 – UCM6204- UCM6208- UCM6510) را پیدا کنید.

IP-PBX های گرنداستریم توانایی کار در تمام سطوح و به صورت تجهیز تک تا قرار گیری در یک زنجیره از تجهیزات و به صورت اینترپرایز را دارد. این مرکز تماس ها در ساختار شبکه با پروتکلهای مخصوص خود با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و توسط تجهیز HA100 گرنداستریم در صورت از مدار خارج شدن به هر دلیلی مانند خرابی سخت افزار یا قطعی شبکه UCM در نظر گرفته شده دیگری جایگزین میشود و به سرویس دهی بدون مشکل ادامه پیدا میکند(برای مدل UCM6510). مرکز تماس های  گرنداستریم دارای نرم افزار مدیریت و راه اندازی سیستم ویپ مخصوص به خود هستند که از فیچرها و امکانات مناسبی جهت پیاده سازی ساختار ارتباطی داخلی و خارجی بهره میبرد،  درادامه با این امکانات آشنا میشویم.

شما میتوانید ظرفیت خطوط شهری و داخلی های آنالوگ و ویپ را در بالا پیدا کنید. برای داخلی ها SIP این دستگاه ها شما میتوانید از تلفن های ویپ سخت افزاری و یا نرم افزار های سیپ روی کامپیوتر استفاده کنید. یا با نرم افزار خود گرند استریم از گوشی هوشمند به عنوان یک داخلی استفاده کنید.

امکانات شبکه

برای انجام تغییرات و مشاهده گزارشات  در UCM گرنداستریم باید از پنل تحت وب طراحی شده توسط این شرکت اقدام نمود. وجود منوهای پیشرفته و گرافها اطلاعات موجود را به صورت خواناتر و شکیل تری نمایش میدهد که سادگی راه اندازی و کانفیگ موارد مورد نیاز را در پی دارد.

در بحث شبکه نیازهای کاربر به طور مناسبی تامین شده و فیچرهای کاربردی زیادی در نظر گرفته شده تا مدیریت و عیب یابی در شبکه های بزرگ اینترنت و شعب مختلف ممکن شود چند مورد از این ویژگی هاِ DHCP ,VLAN ,802.1X , StaticRoute , PortForwarding , QOS ,OpenVpn , DDNS , Ldap Servar و…. میباشد که در ادامه برخی از آنها  را مورد بررسی قرار میدهیم.

اغلب در سناریوهای بزرگ که سرویس ویپ باید در شعب مختلف و دور از هم راه اندازی شود از فیچرهای گفته شده استفاده میشود. به طور مثال جهت ارتباط امن کاربرانی که از طریق اینترنت قصد اتصال به  UCM گرنداستریم را دارند از OpenVpn استفاده میکنیم و یا در مناطقی که  آی پی پابلیک قابل دریافت نیست میتوان از طریق سرویس DDNS ارتباط را برقرار نمود.

امکانات تماس

در بخش امکانات تماس میتوان فیچرهایی از قبیل  IVR , Voice Mail , Ring Group call Queue, Disa ,Fax/T38 , CallBack  و… را نام برد با برخی از امکانات متفاوت و رقابتی  مرکز تماس های گرنداستریم را در ادامه بیشتر آشنا میشویم :

قابلیت کنفرانس صوتی و ویدیویی را در کمتر برندهای ویپ میتوان مشاهده نمود اما گرند استریم با توجه به نیاز این صنعت، راهکارهای مناسبی را در اینباره در نظر گرفته است که در قالب راهکارهای نرم افزاری و سخت افزاری پیاده سازی شده است.

سانترال های UCM گرنداستریم خود به تنهایی قابلیت کنفرانس صوتی و ویدیویی را دارند و میتوانند  در بستر شبکه کنفرانس صوتی و تصویری را به بهترین و با کیفیت ترین حالت برقرار سازند. زیرا از کدک هایH.263 ,H263+ , H264  پشتیبانی میکنند. در این راستا ازتجهیزات سخت افزاری جهت اندپوینت ها استفاده میشود که میتوان از گوشی های مدل GXV3370 , GXV3380 ,GXV3275 , GXV3240  و در بخش  نرم افزاری از نرم افزار تلفن همراه GS WAVE نام برد. لازم به به ذکر است برخلاف برخی از برندهای  ویپ و IP-PBX  نیازی به تهیه و هزینه اضافه بابت خرید  لایسنس جهت فیچرهای ذکر شده نیست .

شما میتوانید با کمک ویدئو کنفرانس های گرند استریم یک ارتباط تصویری با کیفیت یک پارچه داشته باشید، ضمنا با کمک دوربین های تحت شبکه و آیفون تصویری این برند میتوانید تمام نیاز های امنیتی و ارتباطی خود را از این برند محبوب تقاضا کنید.

Grandstream-Video-Conferencing-گرند استریم

ارتباط با CRM

در UCM های گرنداستریم  چهار CRM به نام های SugarCRM و VtigerCRM  و ZohoCRM و Salesforce به صورت پیشفرض قرار داده شده و قابل توسعه میباشد. شما میتوانید با استفاده از CRM برای مدیریت تماسهای مشتریان و مدیریت ارتباط با مشتری  راهکارهای مخصوص به نیاز خود را پیاده سازی کنید. لازم به ذکر است UCM های گرنداستریم امکان ارتباط با  CRM شرکتهای دیگر را هم دارد و در صورت خرید یا پیاده سازی CRM های شرکت های دیگر میتوانید از قسمت  CTIServer سرور مورد نظر خود را معرفی و ارتباط با UCM  را برقرار نمایید.

قابلیت LDAP

فکر کنید میخواهید ۵۰۰ نام و شماره تلفن را در یک شرکت به ۲۰۰ کارمند بدهید تا در دفترچه تلفن خود داشته باشند و هر روز این شمارها افزایش پیدا کند. ساده ترین و ابتدایی ترین روش این هست که هر بار به کاربرها اعلام کنید این نام وشماره را به دفترچه تلفن شخصی خود اضافه کنند که بسیار زمان گیر میباشد یا روش بهتر این که از نرم افزاری جهت مدیریت این شماره ها استفاده نمایید که در صورت نداشتن رایانه این راه حل هم کاربردی نمیباشد. گرند استریم برای این موضوع یک راه حل آسان و کاربردی به نام LDAP طراحی کرده است بدین صورت که این پروتکل در محصولات خود استفاده و وظیفه بانک اطلاعاتی شماره تماسها و دیگر موارد مورد نیاز خود در UCM بر عهده سرویس LDAP قرار داده است. با فعال سازی این سرویس و در UCM و سایر تجهیزات گرند استریم به صورت سرور و کلاینت توانایی دریافت دفترچه تلفن تعریف شده به صورت اتوماتیک و مشاهده بر روی گوشی تلفن تحت شبکه خود میباشند. در صورت نیاز UCM گرنداستریم توانایی انتقال اطلاعات سرویس LDAP به سایر UCMهای مرتبط میباشد.

قابلیت ZeroConfig

یکی از کاربردی ترین فیچرهای سانترال های گرنداستریم قابلیت ZeroConfig  است که در گوشی های آی پی فون گرنداستریم نیز این فیچر موجود میباشد. وظیفه ZeroConfig یافتن تجهیزات گرنداستریم در شبکه و اعمال کانفیگ از سمت UCM به این تجهیزات میباشد. این پروسه بر اساس پروتکلهای اختصاصی گرند استریم انجام میگیرد. با استفاده از این فیچر دیگر نیاز به کانفیگ یک به یک گوشی ها نمیباشد و فقط با یک بار انجام تنظیمات در پنل وب UCM  گرنداستریم  و ارتباط تجهیزات به شبکه به صورت خودکار گوشی ها در شبکه تعریف و داخلی مورد نظر بر روی آنها تعرف میشود.

نرم افزار GSWAVE

شما میتوانید در کنار مرکز نلفن های UCM  گرند استریم از  نرم افزار رایگان شرکت گرنداستریم به نام GSWAVE  که بر روی گوشی های آندروید و IOS قابل نصب است بهره ببرید و با ارتباط با UCM های گرند استریم امکان گرفتن تماس صوتی و تصویری لذت ببرید. این نرم افزار از ۶ سیپ پشتیبانی میکند و از قابلیت کنفرانس هم به طور پیش فرض بر روی ان وجود دارد و یکی از نقاط قوت سانترال های Grandstram میباشد که برای ارتباط کارمند ها و مشتریکین خارج از شرکت و در حال حرکت، بسیار کار آمد خواهد بود.

امنیت در UCM گرند استریم

امنیت در UCM  گرند استریم یک وجهی نبوده و فقط به فایروال نرم افزاری Fail2ban بسنده نکرده است. هرچند این فایروال با جستجو در لاگها به دنبال یافتن اقدامات مخرب نظیر ورود به سیستم غیر مجاز یا تعداد خطای ورود پسورد اشتباه و … کمک فراوانی در این زمینه میکند، اما مواردی مانند استفاده از پروتکلهای TLS و SRTP  که ارتباط بین تجهیزات گرنداستریم و UCM  رمزنگاری میکند و در نتیجه باعث به دست نیاوردن اطلاعات در صورت شنود میشود و یا  StaticDefense و DynamicDefense جهت مدیریت پورت ها و Rule ها و دسترسی به صورت SSH  جهت ارتباط ایمن با UCM همگی در کنار هم یک ازتباط ایمن را به ارمغان می آورند.

مزایای UCM گرنداستریم نسبت با سایر IPPBX ها و سرور های VoIP

حال که با امکانات UCM گرندایتریم آشنا شدیم در ادامه به مزایای استفاده از این پلتفرم کامل میپردازیم:

در مقایسه با محصولات نرم افزاری مانند FreePbx و Issable  میتوان موارد زیر را نام برد:

  • عدم نیاز به نصب بر روی سخت افزار
  • پایداری و همخوانی با سخت افزار خود
  • بک آپ و ریستور ساده تر به سایر مدلهای UCM
  • باگ و ایرادات نرم افزاری کمتر و سرعت رفع بیشتر به دلیل تجاری بودن
  • وجود تعداد پورت FXO و FXS و E1 اولیه بر روی UCM
  • کنفرانس صوتی و ویدیویی
  • وجود ویژگی های بیشتر در صورت استفاده کامل از گرنداستریم در ساختار مانند دفترچه تلفن و ZeroConfig
  • امنیت بیشتر به دلیل استفاده از پروتکل های  TLSوSRTP  بینUCM  و تجهیزات دیگر

هزینه راه اندازی UCM گرنداستریم

در نگاه اول زمانی که قصد خرید یک UCM گرنداستریم را داریم با این تصور که داریم بابت سخت افزار آن پول میدهیم و در محصولات اپن سورس مانند Freepbx هزینه نمیدهیم در صورتی که این دید کاملا اشتباه میباشد زیرا بالاخره هر نرم افزاری باید بر بستر سخت افزاری اجرا گردد و سرویس دهی کند و لازم است تا کارت گیت وی های E1  و FXO و FXS  خریداری و نصب گردد.

UCM گرنداستریم با قیمت بسیار مناسب و رقابتی و با داشتن پورت های  E1  و FXO و FXS   بر روی خود هزینه را بسیار کاهش داده تا جایی که شاید خرید یک سیستم و یا سرور تنها برای IP-PBX  های نرم افزاری  از خرید یک UCM گرنداستریم بیشتر باشد ضمن اینکه به خاطر بهینه بودن این محصول برای ویپ، پایداری و طول عمر بیشتری را خواهد داشت، و نهایتا اینکه نیاز به پشتیبانی و هزینه های نگهداری کمتری دارد.

مطالب پیشنهادی

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...