0

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

انتقال خط تلفن توسط گیت وی FXO و FXS

در بسیاری از پروژه ها بخصوص پروژه های خارج از محدوده شهر ، ما نیاز پیدا میکنیم یک یا چند خط تلفن را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل کنیم.

این خطوط میتواند خط ثابت شهری مخابرات باشند و یا خطوط داخلی آنالوگ ، و معمولا هم امکان کابل کشی بین دو نقطه به دلیل افت کیفیت و ولتاژ خط تلفن هنگام طولانی شدن سیم مسی در فواصل زیاد ، وجود ندارد یا صرفه اقتصادی ندارد ، به این منظور نیاز به یک سری تجهیزات برای انتقال این خطوط خواهیم داشت.

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم ، کاربرد اصلی گیت­ وی­ های ویپ تبدیل سیگنال های آنالوگ به اطلاعات دیجیتال و بلعکس است. بدین ترتیب شما میتوانید به وسیله­  گیت­وی های ویپ تماس­های آنالوگ خود را به صورت دیجیتال درآورده و سپس بر بستر شبکه (آنتن وایرلس ، شبکه کابلی ، فیبر نوری ، بستر MPLS و یا اینترانت و اینترنت…) بدون تغییر در پارامترها و بدون محدودیت در فاصله ، خطوط تلفن شهری و یا داخلی آنالوگ خود را منتقل نمایید و خطوط تلفن را به صورت نظیر به نظیر از پورت­های گیت­ وی FXO به پورت­های گیت­ وی FXS در نقطه مقصد دریافت نمایید. در واقع خطوط تلفن در ابتدای مسیر از حالت آنالوگ به حالت دیجیتال و در انتهای مسیر ، از حالت دیجیتال به حالت اولیه (آنالوگ) تغییر فاز خواهند داد.

گیت ­وی­ ها می­توانند خطوط تلفن را با تمامی امکاناتشان منتقل نماید ، از این قابلیت گیت­ وی­ ها برای انتقال خطوط تلفن ، فکس ، دستگاه POS ، ارتباط Dial up  و … می­توان استفاده نمود و طبیعی است که این ارتباط کاملا دو طرفه میباشد ، یعنی تمام دستور ها و سیگنال ها عینا از نقطه مبدا به مقصد و برعکس منتقل میشود.

زیر ساخت

به این منظور شما نیاز به یک بستر برای انتقال خط و دیتا خواهید داشت ،اگر بستر شبکه از قبل برای این پروژه بوده ، کار ما آسان تر میشود و شما فقط نیاز به یک گیت وی FXS و یک گیت وی FXO خواهید داشت و اگه بستری برای انتقال دیتا و صدا وجود ندارد ما باید قبل از هر چیز این بستر را فراهم کنیم .

همان طور که اشاره شد این بستر میتواند ، آنتن وایرلس (بیسیم) ، شبکه کابلی ، فیبر نوری ، بستر MPLS ، اینترانت و  یا حتی اینترنت ، باشد.

تجهیزات مورد نیاز

تصور کنید که یک کارخانه در خارج از محدوده­ مخابرات ، نیاز به خط تلفن شهری داشته باشد ، در این حالت می­توان تعدادی خط تلفن را از منطقه­ شهری به وسیله­ گیت­وی های ویپ و آنتن­ های رادیویی به سمت کارخانه در خارج از شهر هدایت نمود. برای اینکار نیاز به یک  Gateway FXO با تعداد پورت متناسب با تعداد خط شهری ، بستر شبکه بین دو نقطه­ و یک FXS Gateway  در محل کارخانه خواهیم داشت.

آموزش حالت های رایج در انتقال خط تلفن

انتقال خط تلفن از نقطه B به نقطه A

در این حالت تمامی خطوط تلفن در یک نقطه (B) قرار دارند و هدف ما انتقال تمامی این خطوط به نقطه A خواهد بود. تماس دریافتی در نقطه B از طریق گیت­وی FXO تغییر فاز داده و از طریق بستر شبکه ­ای که جهت ارتباط دو نقطه A و B در نظر گرفته شده به نقطه A انتقال داده می­شود. سپس در نقطه A به وسیله گیت­وی FXS دوباره به حالت اول (فرکانس­های آنالوگ) تبدیل می­شود.

انتقال خط توسط گیت وی

انتقال خط تلفن از دو نقطه C و B به نقطه A

در حالت دوم ، خطوط تلفن در دو یا چند نقطه مختلف قرار دارند که ما قصد تجمیع تمامی خطوط تلفن را در یک نقطه (A) داریم. پورت­های گیت­وی FXS در نقطه A به دو دسته تقسیم میشوند. پورت­های دسته اول به صورت نظیر به نظیر با گیت­وی FXO نقطه B در ارتباط هستند و دسته دوم به همین صورت با گیت ­وی FXO نقطه C .

انتقال خط تلفن هانتل ویپ

انتقال خط تلفن از نقطه C به دو نقطه B و A

در این حالت تمامی خطوط تلفن در یک نقطه (C) قرار دارند که ما بسته به نیاز ، این خطوط را به دو یا چند دسته تقسیم نموده و دسته اول را به نقطه A و دسته دوم را به نقطه B منتقل می­نماییم. در نقطه C بر اساس تعداد خطوط شهری ، یکی از گیت­وی های ۲ ، ۴ ، ۸ ، ۱۶ ، ۳۲ و… پورت را انتخاب می­کنیم و به همین صورت با توجه به تعداد خطوط مورد نیاز در هر یک از نقاط A و B گیت­ وی FXS با تعداد پورت مناسب را انتخاب می­نماییم.

انتقال خط تلفن توسط gateway

نکات مهم درباره انتقال خط تلفن توسط گیت وی ها  :

  • در نظر داشته باشید که برای انتقال خطوط تلفن ، ترجیحا از گیت ­وی­ های با برند یکسان استفاده نمایید. زیرا علیرغم اینکه اکثر گیت­ وی­ها از پروتکل SIP پشتیبانی میکنند اما تنظیمات و راه ­حل های استفاده شده در گیت­وی­های برندهای مختلف ممکن است متفاوت باشند و با یکدیگر سازگاری نداشته باشند و نتیجه نهایی کیفیت مورد انتظار شما را برآورده نکند.
  • میزان پهنای باند مورد نیاز جهت انتقال خطوط را حتما محاسبه نمایید ، حداکثر تعداد تماس همزمان و کدک­های مختلف صدای مورد استفاده در گیت­وی­ها ، عوامل موثر در میزان پهنای باند مورد نیاز شما خواهند بود و شما می­توانید کدک­ مورد نظر خود را با توجه به کیفیت و نرخ انتقال اطلاعات انتخاب نمایید. برخی کدک­های صدا عبارتند از G729 ، G.711u ، G.711a ، iLBC ، gsm و …
  • در تمامی پروژه ­های ویپ که انتقال از طریق بستر اینترنت انجام می­شوند ، حتما مسائل امنیتی را در نظر گرفته و با متخصصین این امور مشورت نمایید و احتمالا باید از تجهیزات بیشتری همچون میکروتیک کمک بگیریم.
  • کیفیت گیت وی های استفاده شده در پروژه های ویپ ، در کنار تمام عوامل دیگر تاثیر مستقیم در کیفیت نتیجه بدست آمده دارد و توصیه میشود گیت وی های FXO و FXS خود را  از برند های شناخته شده خریداری کنید.

مطالب پیشنهادی

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...