سانترال ویپ به شما کمک می کند تماس ها را مدیریت کنید. در این مقاله در نظر داریم به تشریح مفهوم ویپ (VoIP) ، چگونگی کارکرد و امکانات تلفن های ویپ (IP Phones) ، مرکز تماس ویپ ، سانترال های ویپ (IP PBX) و سرور های ویپ و مزایای آن بپردازیم.
ویپ اختصار شده کلمه Voice over Internet Protocol یعنی صدا در بستر شبکه اینترنت یا اینترانت است یا به تعبیر دیگر برقراری تماس های تلفنی روی شبکه با توجه به توسعه ارتباطات و تمایل برای یک پارچگی ارتباطات برای دست رسی سریع و ارزان تقریبا تمام برندها و مرکز تلفن های امروزی قابلیت پشتیبانی از ویپ را دارند.
بسته به مدل و برند این قابلیت ها مختلف است ولی آنچه که امروز در بازار از مفهوم ویپ یاد میشود چیزی بیشتر از یک ارتباط در شبکه است.
مثلا خیلی از مدل های دستگاه های سانترال پاناسونیک قابلیت ویپ (انتقال صدا و ارتباط در بستر شبکه) رو دارند ولی شاید لفظ ویپ برای آنها استفاده نشود ؛ لفظ ویپ عمدتا برای سیستم های نرم افزاری ، یا سخت افزار هایی که هسته پردازشی آنها از یکی از نرم افزار های ویپ (استریکس ، الستیکس ، ایزابل و فری پی بی ایکس) قدرت گرفته باشد ، اطلاق میشود.
در این سیستم ها به دلیل متن باز بودن یا open source بودن نرم افزار ، امکان پیاده سازی تقریبا هر آپشنی وجود دارد.
عملکرد سانترال ویپ
در یک سانترال ویپ همه اطلاعات و صدا ها به شکل پکیج های دیتا در آمده و در شبکه منتقل میشود.پس برای ورود صدا(سیگنال آنالوگ) در این سیستم و نهایتا تبدیل دیتا ها به صدا(خروج آن) نیاز به یک سری مبدل های آنالوگ به دیجیتال و برعکس، داریم که به این مبدل ها اصطلاحا گیت وی (gateway) به معنی دروازه گفته میشود ؛ شاید به خاطر این است که دروازه ای بین دنیای دیجیتال و آنالوگ است.
از گیت وی ها معمولا برای تبدیل سیگنالهای آنالوگ خطوط مخابراتی که به عنوان خط شهری از طرف مخابرات منطقه ای در اختیار ما قرار میگیرد به دیتای دیجیتال برای پردازش توسط نرم افزار سانترال و انتقال آن در بستر شبکه و یا تبدیل دیتای دیجیتال به سیگنال آنالوگ برای استفاده در داخلی هایی که به یک تلفن آنالوگ منتهی میشوند ، استفاده میشود ؛ این در حالی است که تلفن ویپ VoIP به خودی خود قابلیت تبدیل دیتای دیجیتال به صدا را دارند.
واقعیت این است که با گذشت زمان نیاز به گیت وی ها محدود یا از بین میرود ، چون اولا مخابرات منطقه ای و یا شرکت های خصوصی از فیبر نوری یا سیپ ترانک برای اختصصاص خطوط شهری به کاربران استفاده میکنند که خود ماهیت دیجیتال دارد و بدون نیاز به مبدل وارد سانترال می شود و پردازش آن را به نرم افزار سانترال سپرده تا بر اساس سناریو مشتری آن را هدایت و پردازش کند.
دوما با استفاده از آی پی فون هایی که خود مستقیم به شبکه وصل میشوند و توانایی خواندن و تبدیل پک های دیتا را به صدا را دارند ،نیاز به استفاده از گیت وی کمتر دیده میشود ،مگر، برای یک تعداد داخلی آنالوگ محدود مثلا برای فکس یا دستگاه پوز و یا تلفن بیسیم که آنها هم در حال تغییر ماهیت به شکل آی پی هستند.
امکانات سانترال ویپ
همان طور که گفتیم به خاطر ماهیت نرم افزاری سانترال ویپ و سرورهای ویپ و متن باز (open source) بودن آنها ، امکان پیاده سازی آپشن های زیادی وجود دارد و میتوان بر اساس نیاز مشتری و جزئیات پروژه شخصی سازی شوند ، بخصوص اینکه امروزه این نرم افزارها با اینترفیس و ظاهری کاربر پسند در اخیار متخصیصین قرار میگیرد.
از جمله امکانات و مزیت های شاخصی که برای مراکز تماس ،سانترال های ویپ و سرور های ویپ میتوان نام برد، به شرح زیر است :
۱- یکپارچگی در ارتباطات : مثلا کل مجموعه شما در صورت داشتن شعب متعدد
۲- مدریت یکپارچه و متمرکز
۳- کاهش هزینه های ارتباطی
۴- استفاده از پروتکل های مختلف تصویر و صدا
۵- برقراری کنفرانس صوتی و تصویری
۶- امکان مدیریت بهتر تماس ها و لینک شدن با نرم افزار های مدریت ارتباط با مشتری -CRM
۷- در دسترس بودن کاربران حتی در صورت عدم حضور فزیکی در محل کار
۸- ضبط مکالمات
۹- امکان پیاده سازی سیستم پاسخ گوی خودکار (تلفن گویا) پیشرفته
۱۰- امکان پیاده سازی امکاناتی چون صف انتظار برای استفاده حداکثری از نیروی کار موجود و از دست ندادن تماسهای ورودی
۱۱- امکان گزارش گیری های متنوع با فیلتر های خاص برای رصد عملکرد کارمندان و برای بهبود کیفیت پاسخگویی
۱۲- امکان ارسال فکس های دریافتی به ایمیل
۱۳- دارای پیغام گیر صوتی اختصاصی برای هر کاربر
۱۴- امکان تعریف تعداد نا محدود داخلی (این محدویت ممکن است از طرف کمپانی سازنده سخت افزار با توجه به قدرت پردازش دستگاه اعمال شود)
۱۵- امکان راه اندازی سیستم نظر سنجی تلفنی و امتیاز دهی به کاربر